Τι συμβαίνει με το νέο μοντέλο αδειοδότησης επιχειρήσεων

Η απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων βρισκόταν διαχρονικά υψηλά στην ατζέντα των δανειστών. Ωστόσο, κατά την τελευταία αξιολόγηση, προστέθηκε ένα προαπαιτούμενο που δεν είχε μπει στο τραπέζι ποτέ έως σήμερα. Πρόκειται για το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ), έργο προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ του οποίου η υλοποίηση αποτέλεσε αντικείμενο διαγωνιστικής διαδικασίας.  Το "παρών” στον εν λόγω διαγωνισμό, που ολοκληρώθηκε στις 13 Ιουλίου, έδωσαν έξι σχήματα, με το έργο, διάρκειας 24 μηνών, να έχει κινητοποιήσει την αγορά πληροφορικής. Έχει όμως, κινητοποιήσει και φωνές που μιλούν για άχρηστη δαπάνη.  

Το notifybusiness

Τον τελευταίο ένα χρόνο βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία το σύστημα notifybusiness.gr που επιτρέπει την ενημέρωση των αρμόδιων εποπτικών αρχών για την έναρξη ή μεταβολή λειτουργίας μίας επιχείρησης.

Το notifybusiness- ανήκει στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης- αντιστοιχεί σε μόνον τέσσερις από τις 100 επιχειρηματικές δραστηριότητες που θα ενταχθούν  σε καθεστώς γνωστοποίησης. Έως σήμερα μέσω του συστήματος αυτού έχουν γίνει 33.000 αιτήσεις-γνωστοποιήσεις επιχειρήσεων. Το νούμερο αυτό δεν αναφέρεται τυχαία: Εάν σε καθεμία από τις αιτήσεις αντιστοιχούσε τέλος-που θα πλήρωνε ο χρήστης- ύψους 50 ευρώ, θα είχαν σήμερα συγκεντρωθεί 1,65 εκατ. ευρώ. Με το 5% δηλαδή, των δραστηριοτήτων, που πρόκειται να ενταχθούν στο σύστημα, θα μπορούσε να εξασφαλιστεί το ποσό που θα δοθεί για την υλοποίηση του νέου πληροφοριακού συστήματος.

Γι’ αυτό, όσοι παρακολουθούν τις σχετικές διαδικασίες θέτουν ερωτήματα που σχετίζονται με τη χρησιμότητα του εν λόγω έργου προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ. Κι αυτό δεδομένου ότι εξαιρουμένης της τελευταίας αξιολόγησης, έως σήμερα, η τρόικα / θεσμοί έκαναν λόγο για ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την απλούστευση της αδειοδότησης επιχειρήσεων και όχι για τη διεξαγωγή διαγωνισμού. Να σημειωθεί ότι η Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ έχει εγκρίνει (με την ένταξη της πράξης) ποσό ύψους 1,7 εκατ. ευρώ, με την Κοινωνία της Πληροφορίας να έχει προκηρύξει το έργο με την μέθοδο της διπλής προαίρεσης.

Χωρίς χρήματα

Τα ερωτήματα αυτά γίνονται εντονότερα, εάν ληφθεί υπόψη ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) έχει, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, εγγράφως προτείνει στην κυβέρνηση μία εναλλακτική δωρεάν λύση. Προτείνει δηλαδή, τη δημιουργία ενός αντίστοιχου πληροφοριακού συστήματος γνωστοποίησης έναρξης ή μεταβολής επιχειρηματικής δραστηριότητας σε διάστημα οκτώ μηνών, έναντι 24, με ελάχιστο ή μηδενικό κόστος. Το ΤΕΕ διαθέτει τεχνογνωσία, όπως προκύπτει από τη σχετική εισήγηση, καθώς έχει αναπτύξει αντίστοιχης πολυπλοκότητας ηλεκτρονικά συστήματα για την αδειοδότηση και τον έλεγχο των οικοδομών.

Σε αυτά ανήκουν το σύστημα ηλεκτρονικής έκδοσης οικοδομικών αδειών με πλήρη ηλεκτρονική διακίνηση φακέλου και ιχνηλασιμότητα όλων των σταδίων , το σύστημα υποβολής  και  διαχείρισης  δηλώσεων αυθαίρετων  κατασκευών με 2 εκατ. δηλώσεις-βεβαιώσεις και 2.1 δισ. ευρώ εισπράξεις υπέρ Δημοσίου. Αλλά και το μητρώο ενεργειακών επιθεωρητών κτηρίων με διαδικασία αξιολόγησης (ηλεκτρονική αξιολόγηση 1.000 ενεργειακών επιθεωρητών).

Την ίδια στιγμή, πληροφορίες θέλουν να υπάρχει διαθέσιμο σύστημα ελέγχου εταιρειών που παραμένει ανενεργό από το 2014 καθώς οι άδειες χρήσης του έχουν λήξει.

Τι αφορά το έργο

Το σύστημα, που είναι ανοιχτής αρχιτεκτονικής, έχει σχεδιαστεί με σύμβουλο την Παγκόσμια Τράπεζα. Θα αποτελεί τη βασική πλατφόρμα που θα υποστηρίξει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, καθώς και την εποπτεία τους.

Το νέο πληροφοριακό σύστημα θα υποστηρίζει:

-την παροχή ενιαίου σημείου επαφής για επιχειρήσεις προκειμένου αυτές να αντλούν λεπτομερείς πληροφορίες για τις διαδικασίες γνωστοποίησης, εγκρίσεων και ελέγχων

-την παροχή ενιαίου σημείου επαφής για επιχειρήσεις προκειμένου αυτές να μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις για έγκριση ή να υποβάλλουν γνωστοποιήσεις, να μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξη των διαδικασιών και να μπορούν να διακινούν σχετικά έγγραφα σε ηλεκτρονική μορφή.

-Τη δημιουργία ολοκληρωμένου προφίλ για κάθε επιχείρηση που θα περιλαμβάνει στοχευμένες πληροφορίες αναφορικά με τις διαδικασίες εγκρίσεων, γνωστοποιήσεων και ελέγχου οι οποίες αφορούν την επιχείρηση καθώς και πληροφορίες αναφορικά με τα αντίστοιχα έγγραφα (π.χ. εγκρίσεις, αποτελέσματα ελέγχων κλπ.).

-Το συντονισμό Υπουργείων, Οργανισμών, ΟΤΑ και υπόλοιπων υπηρεσιών έτσι ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι να έχουν ανά πάσα στιγμή κοινή εικόνα, αναφορικά με την εξέλιξη των διαδικασιών έγκρισης, γνωστοποίησης και ελέγχου που εμπίπτουν στην δικαιοδοσία τους.

-Τον εξορθολογισμό της διαδικασίας λήψης αποφάσεων αναφορικά με την διεξαγωγή ελέγχων μέσω του χρονοπρογραμματισμού τους με βάση την εκτίμηση ρίσκου, καθώς και της χρήσης πρότυπων φύλλων ελέγχου (checklists) ενισχύοντας έτσι τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων και εδραιώνοντας σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ ελεγκτών και ελεγχόμενων επιχειρήσεων.

-Τη διεξαγωγή στοχευμένων ελέγχων με στόχο την σημαντική ελάττωση του φόρτου εργασίας τόσο για τους ελεγκτικούς φορείς όσο και για τις επιχειρήσεις, καθώς και τη βέλτιστη χρήση των πόρων και δεδομένων, εξαλείφοντας με τον τρόπο αυτό το φαινόμενο των αλληλεπικαλυπτόμενων ελέγχων.