Ερώτηση Φραγκίσκου Παρασύρη για την διαχείριση των Βιομηχανικών Περιοχών

Ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Θεοδωρικάκο, με θέμα το ρυθμιστικό καθεστώς και εποπτεία των Βιομηχανικών Περιοχών – ανάγκη τροποποίησης του νόμου 4982/2022, κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, Φραγκίσκος Παρασύρης.

Όπως γνωρίζετε οι περισσότερες Βιομηχανικές Περιοχές στη χώρα μας τελούν υπό την διαχείριση της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε., η οποία αποτελεί μετεξέλιξη της κρατικής ΕΤΒΑ. Η εταιρεία αυτή πλέον δεν ελέγχεται από το Ελληνικό Δημόσιο αλλά φέρεται να ανήκει κατά πλειοψηφία σε ένα αλλοδαπό fund, το οποίο επένδυσε στην αγορά των μετοχών της και προφανώς προσδοκά τα  αναμενόμενα οφέλη.

Κατόπιν πρότασης του Υπουργείου Ανάπτυξης ψηφίστηκε πριν από δύο χρόνια για το ρυθμιστικό καθεστώς των βιομηχανικών περιοχών ο νόμος 4982/2022, ο οποίος είναι ένας νόμος ετεροβαρής και άδικος και έχει προκαλέσει οξεία και καθολική αντίδραση από επιχειρήσεις, συνδέσμους επιχειρήσεων και εκπροσωπευτικούς φορείς με αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες, ως προς τις οποίες η Κυβέρνηση δείχνει να κωφεύει. Πρέπει να σημειωθεί δε ότι ως προς την διαμόρφωση του περιεχομένου του δεν λήφθηκαν υπόψη καθόλου οι προτάσεις των επιχειρήσεων και των συνδέσμων τους.

Με το νόμο αυτό παραχωρήθηκε κατ’ουσίαν ως μονοπώλιο η διαχείριση των Βιομηχανικών Περιοχών στην ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ Α.Ε., στερώντας από τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων και από τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις το δικαίωμα να επιλέξουν αυτοί τον διαχειριστή της επιλογής τους. Ενώ, δηλαδή, ο μέχρι τότε ισχύων νόμος 3982/2011 (άρθρο 58) παρείχε την δυνατότητα στην πλειοψηφία των εγκατεστημένων να προβούν σε σύσταση νέας εταιρείας, η οποία θα αναλάμβανε την διαχείριση της Βιομηχανικής Περιοχής με το νόμο 4982/2022 (άρθρο 27) η αλλαγή αυτή του φορέα διαχείρισης εναπόκειται στην ίδια την διακριτική βούληση της ΕΤΒΑ με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πλέον η δυνατότητα οι επιχειρήσεις να αποδεσμευτούν και να δημιουργήσουν δικότους φορέα διαχείρισης.

Παράλληλα ο ν. 4982/2022 (άρθρα, 23, 46 και 47) επενέβη δραστικά στο καθεστώς των κανονισμών λειτουργίας των Βιομηχανικών Περιοχών: Οι Κανονισμοί δεν αποτελούν πλέον νομοθετικά κείμενα που εκδίδονται από την Πολιτεία με Υπουργικές Αποφάσεις αλλά ονομάζονται "ιδιωτικές συμβάσεις", οι οποίες όμως κατ' ουσίαν θεσπίζονται και αναθεωρούνται μονομερώς από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε.

Ειδικότερα με βάση το άρθρο 23 του νόμου, η διαχειρίστρια υποβάλλει τις εκάστοτε τροποποιήσεις και αυτές γίνονται αυτοδίκαια δεκτές, εφόσον δεν αντιταχθούν ιδιοκτήτες που κατέχουν το 51% της συνολικής έκτασης της Βιομηχανικής Περιοχής και υπό την προϋπόθεση ότι αυτοί είναι ενήμεροι έναντι της ΕΤΒΑ - ΒΙΠΕ Α.Ε. Στην ουσία τέθηκαν δηλαδή προϋποθέσεις με τις οποίες οποιαδήποτε πρόταση θα εγκρίνεται αυτοδίκαια πάντα, καθώς για τον σχηματισμό του 51% λαμβάνεται υπόψη η συνολική έκταση, συμπερ. των κοινόχρηστων χώρων, των κοινωφελών υποδομών και των χώρων πρασίνου! Επιπρόσθετα δε απαιτείται όσοι αντιταχθούν στις προτεινόμενες νέες ρυθμίσεις να είναι και ενήμεροι, όχι μόνο ως προς τις οικονομικές, αλλά ως προς τις εν γένει υποχρεώσεις τους. Πρακτικά αυτό το ποσοστό είναι αδύνατον να εξευρεθεί και ιδίως λόγω της συμπερίληψης των κοινόχρηστων χώρων και των κοινωφελών υποδομών.

Περαιτέρω Καταργήθηκε η διάταξη του άρθρου 59 παρ. 3 και 4 του ν. 3982/2011 που είχε προστεθεί με το άρθρο 10 παρ. 6 του ν. 4605/2019 που προέβλεπε τη διαδικασία αναθεώρησης του κανονισμού λειτουργίας έπειτα από αίτημα του 20% των εγκατεστημένων επιχειρήσεων.

Το νομοθετικό αυτό πλαίσιο έσπευσε να εκμεταλλευτεί η ΕΤΒΑ - ΒΙΠΕ Α.Ε. και ολοκλήρωσε την διαδικασία αναθεώρησης των Κανονισμών σε 24 Βιομηχανικές Περιοχές (Επιχειρηματικά Πάρκα) με ρυθμίσεις ετεροβαρείς σε βάρος των εγκατεστημένων (προβλέπεται μέχρι και η υποχρέωση απόδοσης υπερτιμήματος σε αυτήν όταν ένας ιδιοκτήτης πωλεί αδόμητο ακίνητο σε τρίτο), οι οποίες έχουν προκαλέσει την καθολική δοκιμασία από τις επιχειρήσεις. Και ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών και των επιχειρήσεων (σχεδόν το σύνολο) δεν συμφωνούσε με αυτές, η απαράδεκτη νομοθετική πρόβλεψη για την διαδικασία αναθεώρησης τους οδήγησε σε αυτοδίκαιη έγκριση αυτών και την υιοθέτηση ρυθμίσεων που αποδίδουν υπερεξουσίες κρατικής υφής σε μια ιδιωτική εταιρεία. Ομοίως με ελαχιστότατες ψήφους σε σύνολο 1.400 ενεργών επιχειρήσεων σε 14 επιχειρηματικά πάρκα και βιομηχανικές περιοχές όλης της χώρας εγκρίθηκαν και τα νέα επενδυτικά σχέδια της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε., τα οποία προσαυξάνουν σημαντικά τις υποχρεώσεις για τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις στις βιομηχανικές περιοχές λόγω της υποχρέωσης συμμετοχής τους στις επενδυτικές δαπάνες.

Παρά τις συνεχείς διαμαρτυρίες από τις επιχειρήσεις και τους εκπροσωπευτικούς τους φορείς, οι οποίοι ομόφωνα και επανειλημμένα ζητάνε την άμεση τροποποίηση του ν. 4982/2022, δεν έχει υπάρξει ανταπόκριση από την Κυβέρνηση μέχρι τώρα.

Οι αντιδράσεις εκ μέρους των επιχειρήσεων και των επιμελητηρίων είναι συνεχείς και σίγουρα δεν θα σταματήσουν όσο αυξάνονται οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων με βάση το νέο πλαίσιο.

Παράλληλα οι επιχειρήσεις και οι εκπροσωπευτικοί τους φορείς διαμαρτύρονται για πλήρη έλλειψη εποπτείας της ασκούμενης διαχείρισης στις Βιομηχανικές Περιοχές, η οποία οδηγεί σε υποβάθμιση των βασικών υποδομών, σε χαμηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και δεν επιτρέπει στις επιχειρήσεις να καταγγείλουν παρατυπίες ή παραβάσεις εκ μέρους του κάθε διαχειριστή. Και ο νόμος 3982/2011 (άρθρο 60) και ο νέος νόμος 4982/2022 (άρθρο 32) προβλέπουν την υποχρέωση του Υπουργείου να ασκεί εποπτεία επί των διαχειριστών με τακτικούς και έκτακτους ελέγχους καθώς και να επιβάλει πρόστιμα σε περίπτωση παραβιάσεων εκ μέρους τους. Δεν υπάρχει όμως κανένα στοιχείο για την διενέργεια ελέγχων στην πράξη και δη για την επιβολή προστίμων εκ μέρους του Υπουργείου σε βάρος των διαχειριστών παρά τις διαμαρτυρίες των εγκατεστημένων για πλημμελή παροχή υπηρεσιών.

Κατόπιν όλων των ανωτέρω ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Λαμβάνει χώρα έλεγχος και εποπτεία επί της ασκούμενης διαχείρισης των Βιομηχανικών Περιοχών; Πόσοι τακτικοί και έκτακτοι έλεγχοι έχουν διενεργηθεί και το κυριότερο πόσα πρόστιμα και τι ύψους έχουν επιβληθεί στους διαχειριστές από την θέσπιση του ν. 3982/2011 μέχρι και σήμερα;

2. Εξετάζει το Υπουργείο το ενδεχόμενο άμεσης τροποποίησης του νόμου 4982/2022, όπως ζητούν οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις και οι εκπροσωπευτικοί τους φορείς τους, ώστε να επιτραπεί εκ νέου η δυνατότητα αυτοδιαχείρισης, να εξασφαλιστεί η αντιπροσωπευτική συμμετοχή των ιδιοκτητών και των επιχειρήσεων στην διαμόρφωση των κανονισμών λειτουργίας και των επενδυτικών σχεδίων και για να προβλεφθεί δυνατότητα διαιτησίας σε περίπτωση διαφωνίας;

Συμφωνεί το Υπουργείο με τη θέσπιση ενός ρυθμιστικού πλαισίου, το οποίο θα επιτρέπει στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις είτε να επιλέγουν αυτοί τον φορέα παροχής διαχειριστικών υπηρεσιών είτε να προβαίνουν σε αυτοδιαχείριση;

4. Συμφωνεί το Υπουργείο με την ανάγκη θέσπισης ενός εποπτικού φορέα – ρυθμιστικής αρχής, για την εποπτεία και τον τακτικό και έκτακτο έλεγχο της ασκούμενης διαχείρισης των βιομηχανικών περιοχών και των έλεγχο ενδεχόμενων καταγγελιών εκ μέρους των εγκατεστημένων επιχειρήσεων;